היאלי יעקבי-הנדלסמן, ישראל היום

אנשי העסקים רמי לוי ואבי כץ (קופיקס לשעבר) השיקו אתמול בשדרות רוטשילד שבתל אביב את ההרפתקה העסקית החדשה שלהם: מרכול ללא קופות וקופאיות ("סופר־קיו"). בשפה השיווקית המכובסת קוראים למיזם "קנייה אוטונומית", כשהלקוח מבצע הרשמה חד־פעמית בכניסה לסופר באמצעות מערכת זיהוי ביומטרית של טביעת אצבע והזנת פרטי האשראי. כך מתאפשרת לו כניסה לכל סניפי הרשת שייפתחו בהמשך.

פיילוטים שקטים נעשו עד כה בחנות לבעלי חיים בשכונת פלורנטין בעיר ובמרכול ביישוב להבים שבנגב. הזיהוי הביומטרי משמש לפתיחת הארונות והמקררים, וללקיחה או להחזרה של מוצרים למדף. בסיום התהליך מחויב הלקוח על הפריטים שאסף, וחשבונית נשלחת אליו באמצעות מסרון.

הרשת כוללת מוצרי ירקות ופירות ארוזים, מוצרי בשר מצוננים וקפואים, מוצרי פארם וטבע, מוצרי קפה טריים, ואף אלכוהול בשעות המותרות. החסרונות: מגוון מוגבל יחסית, אין מוצרים בתפזורת ותשלום במזומן, וזה לא סופר שבאים לעשות בו קנייה חודשית – כלומר בלי מעדנייה, מאפייה ושאר "הרחבות" שיש במרכול גדול.

הרעיון מתאים למי שזמנו קצוב, ליחידים או לזוגות, לעצלנים או למי שסופר אינו נגיש עבורו – לדוגמה ביישובים מרוחקים ומרכזי סחר גדולים. מגרעת נוספת – בכל הקשור לעתיד, בכל אופן – היא גם יתרון: חיסכון בכוח אדם. האם הקופאים והקופאיות צריכים לחשוש לעתידם ולעיסוקם שייכחד? ימים יגידו.

בינתיים, המערכת מזהה מחסור במוצרים ומזמינה מלאי חדש אוטומטית. סכום החיוב במהלך הקנייה מופיע לכם על צג הארונית או מקרר המוצרים – ואם לקחתם והתחרטתם תוך כדי הקנייה – אתם יכולים להחזיר במקום והסכום יקוזז בו בזמן. המיזם נעשה בשיתוף חברת הסטארט־אפ סייב־אורג.

"אני נכשלתי?"

מבחינה עסקית, לוי וכץ מציעים שני מסלולים: זכיינות תחת השם קיו, או מרכול קיים שיכניס לשטחו חלק מהמקררים או מארונות המוצרים האוטונומיים הללו, ויישאר תחת השם העסקי שלו. אי אפשר להתעלם מכך שכץ נכווה ברותחין עם קופיקס, כאשר התברר שקפה בחמישה שקלים ותפעול "רזה" לא כיסה את הוצאות הזכיינים ואת חובותיו שלו. "הרווחיות כאן מוגבלת מאוד, ולכן אי אפשר שלא לחשוב על ההוצאות", אמר אתמול ל"ישראל היום", במה שנשמע כמו הפקת לקחים מרומזת. השיטה, גם כאן, תהיה מבוססת על זכיינים.

כץ ער לחששות אך מתרעם על תווית הכישלון שרודפת אותו. "עזבי קפה שקונים היום בחמישה שקלים בכל מקום. את היית לידי כשאמרו שאני חולה רוח", נזכר בכעס. "קפה נאמן, עם 12 סניפים בירושלים, הורידו את מיץ התפוזים והקפה לחמישה שקלים. זה אומר שקופיקס הצליח או נכשל?", שואל כץ רטורית, "כמה סופרים בשכונה יש לרמי לוי היום? 40. היו לרמי לוי 40 סופרים שכונתיים בתוך שנתיים אם לא הייתי מקים סופרים? איך אפשר להגיד נכשל על מי שגרם להורדת מחירים בתחום? ההצדקה לפתיחת חנות מהסוג הזה היא איפה שאי אפשר לפתוח חנות רגילה. אם פתחת ליד AM:PM (רשת המרכולים הפתוחה 24/7 בל אביב ובחלק מגוש דן, ה"י) לא יצרת בשורה ולא פתרת לאף אחד כלום. זה מעניין אבל את לא מספקת חוויות, את לא לונה פארק".

ועדיין, צריכים להרוויח

איך התנהל הפיילוט? היו גנבות?

"יש לנו חנות אוטונומית כבר שנתיים שמוכרת מוצרים לחיות בפלורנטין, ש'הכשלנו' אותה בכל דרך אפשרית. אני לא מתכוון להכשלות טכנלוגיות, וגם לא היה שום מעשה ונדליזם או הכחשת קנייה. שמנו על הרצפה סחורה שלושה חודשים, ואף אחד לא לקח דבר. כנראה 99.9% מהאנשים מתנהגים באופן נאות, בטח כשהם נכנסים למקום שכרטיס האשראי שלהם נמצא שם. יש ערובה להתנהגות נאותה יותר מזה?"

המחירים יהיו גם כמו ב־AM:PM?

"כמו בסניפי 'רמי לוי בשכונה'. צריך לקחת מרווח שיכסה את העסק".

ואיך יעבוד הניהול?

"מיפינו 1,000 יישובים או נקודות במדינה שאין להם סופרמרקט קרוב. ביישוב כמו אירוס בשפלה, עם 200 תושבים, אין סופר כי זה לא גדול מספיק ולא מצדיק לפתוח שם סופר. אם אדם אחד (זכיין) יכול להפעיל ארבעה סופרים זה שיחוק, כי זה מדף חכם. המערכת זולה ונגישה. אדם יכול לקנות את המערכת והיא שלו. הוא יכול לפתוח חנות בשם שלו, ולשלם על המעטפת הטכנולוגית מדי חודש".

מעוניינים בזיכיון לאחת הרשתות המובילות בישראל?התקשרו עכשיו 072-3307915 או לחצו כאן.