Entrepreneur

אתם עומדים להשקיע סכום כסף גדול על מנת לקנות זיכיון. יש בידיכם ניסיון עסקי מסויים אך עד כה לא מצאתם לגמרי את מקומכם בעולם העסקים. בעוד שאתם מאוד רוצים כבר להתחיל משהו חדש שנראה לכם מוצלח, אינכם מוכנים לזרוק כסף סתם כך. כיצד תדעו שאתם מוכנים לקראת קניית הזיכיון ואיך תוודאו שזהו הזיכיון המתאים בשבילכם?

בשוק יש המון אפשרויות נהדרות בתחום הזכיינות אבל כמו כל דבר בחיים, אין שום דבר בטוח ב- 100%. ההצלחה של סניפי רשתות תלויה רבות בזכיינים המפעילים את אותם סניפים. מזכה טוב (ויש הרבה כאלה) מספק מותג או שם רשת מבוסס היטב ושיטת הפעלה מוכחת. מכאן, זו אחריותו של הזכיין לעבוד לפי השיטה המוכחת ולדאוג להשתמש ביתרון הגודל של הרשת על מנת לבנות את העסק שלו.

על מנת שתוכלו לכתוב את הצ'ק בלב שקט יותר, יתכן ותרצו קודם להשיב על השאלות הבאות:

– כמה זיכיונות בדקתם בתוך התחום אליו אתם מעוניינים להיכנס? בכל תחום, יש בדרך כלל מספר מותגים שונים שמהם ניתן לבחור. עליכם לבדוק ולהשוות מספר אפשרויות לפני שתקבלו החלטה.

– באיזו מידה אתם מכירים את האזור בו אתם מתכוונים לעבוד (האיזור הגיאוגרפי שירשם בחוזה הזיכיון שלכם)? האם הסתובבתם בשכונה ובדקתם את המתחרים הפוטנציאלים שלכם? אילו יתרונות יש לכם על מותגים אחרים באיזור הגיאוגרפי הזה? פתיחת סניף מול מתחרה, שמבוסס היטב בקהילה המקומית, היא אתגר לא קטן, במיוחד לזכיינים "טריים", במיוחד אם תקחו זיכיון של מותג שעדיין אינו מוכר מספיק (ולכן זול יותר עבורכם).

– האם ביקרתם במשרדי ההנהלה של הרשת המזכה אליה אתם מעוניינים להצטרף? האם שוחחתם עם הצוות שם ובררתם מול מי תעבדו ומי ילווה אתכם מטעם הרשת? רכישת זיכיון בלי לפגוש תחילה את מנהלי הרשת המזכה כמוה כהזמנת כלה בדואר.

– האם שוחחתם עם זכיינים אחרים שעובדים עם הרשת? ועם אלה שעזבו אותה? רשימה של זכיינים שעובדים עם הרשת היום ובעבר ניתן בד"כ למצוא בהצעת הזיכיון של הרשת או לבקש אותה מהם בלי להתבייש. מומלץ לבחור באופן רנדומאלי זכיינים שעובדים באזור דומה לזה שאתם אמורים לעבוד בו. זכיינים שעזבו את הרשת יכולים, לעיתים, לשפוך אור שונה או להעלות סוגיות שונות מאלה שעדיין עובדים עם הרשת.

– בהתאם לרשת ולמצב התעסוקה שלכם, האם תוכלו לנסות ולהתקבל לעבודה במשרה מלאה או חלקית באחד מסניפי הרשת לפני שאתם קונים סניף שלהם? כך תוכלו לוודא שאכן, זה התחום בו אתם רוצים לעבוד וזו הרשת איתה אתם מעוניינים להיות בקשר לטווח הארוך.

המאמר תורגם ושוכתב ע"י נטע חורש, המרכז לקידום זכיינות